Til forsiden
| Læs siden op | Kontakt | Sitemap | Print side | PDF-udgave
 
Byggeri i landzone
Indledning Byggeri i landzone Kulturmiljøer i det åbne land Kirkeomgivelser og fortidsminder Bevaringsværdige bygninger
Du er her: Home Kommuneplan 2013 Temaer Landsbyer & Kulturmiljøer Byggeri i landzone

Retningslinjer

5.1.1 Boligbyggeri og erhvervsbyggeri, som ikke er nødvendigt for landbrug, skovbrug og fiskeri, må som udgangspunkt kun opføres inden for de udpegede rammeområder.

5.1.2 Der kan i begrænset omfang opføres nye boliger inden for afgrænsede landsbyer.

5.1.3 Inden for en afgrænset landsby kan der, efter en nærmere vurdering, gives tilladelse til, at der indrettes flere boliger i overflødige landbrugsbygninger.  Ved vurderingen vil der blive lagt vægt på, at bygningen har en vis kulturhistorisk værdi og er egnet til formålet.

5.1.4 Ved byggeri i det åbne land og i afgrænsede landsbyer skal der tages hensyn til det omkringliggende landskab og det stedlige kulturmiljø. Det skal samtidig sikres, at der ikke opstår miljøkonflikter.

5.1.5 Placering og udformning af byggeri i det åbne land skal ske under hensyntagen til lokal byggeskik og landskabelige forhold.

5.1.6 Der kan etableres forsøgsbyggeri i landzone i tilknytning til anden bebyggelse og hvis det ikke strider mod andre hensyn

5.1.7 Tekniske anlæg, somskal placeres i det åbne land, skal så vidt muligt placeres, så de ikke virker dominerende eller forstyrrende. Der skal ved udformning og placering tages hensyn til landskabelige, kulturhistoriske, naturmæssige og rekreative interesser. Landskabsplanens anbefalinger skal følges.

5.1.8 Anlæg og bebyggelse, derhar til formål at fremme formidlingen af et områdes kvaliteter kan etableres i landzone, hvis det ikke tilsidesætter områdets kvaliteter. Anlæg og bebyggelse skal tilpasses landskabet og den lokale byggeskik.

5.1.9 Der må ikke opstilles stærkt lysende anlæg i det åbne land.


Bemærkninger til retningslinjer

Byggeri i det åbne land

Planlovens landzonebestemmelser har til formål at hindre spredt og uplanlagt byggeri i det åbne land. Det betyder, at der som udgangspunkt kun kan opføres bygninger, som er nødvendige for driften af en landbrugs- eller skovbrugsejendom eller for fiskerierhvervet. Nybyggeri til bolig- og erhvervsformål henvises til planlagte områder. Herved skaber zoneinddelingen en klar og værdifuld grænse mellem by og land, hvorved blandt andet natur- og kulturhistoriske værdier bevares og miljøkonflikter undgås.

I forhold til den tidligere kommuneplan er sket en vurdering af samtlige landsbyer og udpegede landzonerammer. Det har betydet, at landzonerammer, betegnet med L, nu kun omfatter landsbyer. Ved revisionen er skabt et ensartet udpegningsgrundlag i hele kommunen. Flere landsbyrammer er derved ændret i udstrækning og en række nye landsbyer er blevet afgrænset med en kommuneplanramme. De afgrænsede landsbyer er alle eksisterende byer, og vil ikke betyde nyt byggeri ud over eventuelle huludfyldninger. Der er således ikke udlagt nye landzonerammer til ny bebyggelse inden for kystnærhedszonen.

Byggeri til boligformål

Inden for en afgrænset landsby kan der, efter en konkret vurdering, gives tilladelse til, at der kan opføres nye boliger. I vurderingen af om en ny bolig kan tilladels, vil der blive lagt vægt på boligens indpasning i landskabet og at boligen i placering og byggestil kan indpasses i det stedlige kulturmiljø. Der vil blive lagt særlig vægt på

  • Landsbyens struktur, herunder gadeforløb og åbne arealer

  • Bygningstyperne som er karakteristiske for landsbyen

  • Landsbyens kulturhistoriske fortælleværdi

Det vil i de fleste tilfælde betyde, at beboelser i landsbyer skal være længehuse i 1½ plan og ligge langs vej. Der vil kunne opføres andre former for bebyggelse hvis det kan begrundes ud fra landskabelige eller kulturhistoriske forhold. Der skal desuden være mulighed for at opføre eksperimenterende byggeri, som på en harmonisk måde kan indgå i omgivelserne.

Herudover vil der blive lagt vægt på, at der ikke opstår miljøkonflikter i forhold til landbrugsbedrifter og andre virksomheder, som er etableret i området.

Der kan, efter en konkret vurdering, gives tilladelse til, at en eksisterende bolig i det åbne land rives ned og erstattes med en ny bolig. Ved vurderingen af om en bolig kan tillades nedrevet indgår hensynet til boligens nuværende standard, boligens bevaringsværdi samt boligens kulturhistoriske værdi. Ved genopførsel af en bolig vil der blive lagt vægt på, at byggeriet er tilpasset det omkringliggende landskab og den stedlige byggestil. Dette er ikke til hinder for, at et byggeri kan opføres i moderne materialer og et nutidigt formsprog.

Det er muligt at indrette en bolig i en landbrugsbygning, som ikke længere er nødvendig for driften af en landbrugsejendom. Bygningen skal være egnet til formålet, og der må ikke ske væsentlige ændringer i bygningens facader og udtryk. Der kan kun indrettes én bolig på en ejendom, selv om der er flere overflødige landbrugsbygninger. Inden for en afgrænset landsby kan der, efter en nærmere vurdering, gives tilladelse til, at der indrettes flere boliger i overflødige landbrugsbygninger.  Det er væsentligt, at bygningen som indrettes med boliger har en kulturhistorisk værdi, som sikres gennem anvendelsen til boligformål.   En bolig som er indrettet i tidligere landbrugsbygning kan udvides ud i eksisterende bygninger, men den kan som udgangspunkt ikke tillades udvidet med en ny tilbygning.

Byggeri til landbrugsformål

Der kan opføres nye driftsbygninger i tilknytning til eksisterende landbrugsejendomme. Der kan som udgangspunkt kun gives tilladelse til at opføre fritliggende driftsbygninger, hvis det ikke er muligt, at placere driftsbygningen i tilknytning til ejendommens øvrige bygninger. Både med hensyn til udformning og placering af nye driftsbygninger, vil der blive lagt afgørende vægt på

  • Det omkringliggende landskab

  • Områdets rekreative værdi

  • Området kulturhistoriske fortælleværdi

  • Miljømæssige forhold

Hvis der gives tilladelse til fritliggende driftsbygninger, kan kommunen stille vilkår om, at bygningerne skal nedrives, når de ikke længere anvendes til landbrugsformål.

Jordbrugsparceller

Begrebet Jordbrugsparceller er udgået af Planloven. Fremover er byggeri af den art betegnet som åben-lav bebyggelse. Det steder, hvor der tidligere er udarbejdet landzonelokalplaner, der giver mulighed for Jordbrugsparceller, kan der fortsat ske byggeri efter bestemmelserne i lokalplanen. Tilsvarende kan kan området anvendes som bestemmelserne i lokalplanen giver mulighed for.

Forsøgsbyggeri

Forsøgsbyggeri landzone kan kun etableres i tilknytning til eksisterende landsbyer eller anden bebyggelse. Forsøgsbyggeri med særlige beliggenhedskrav kan placeres væk fra anden bebyggelse, men kun hvis der ikke sker tilsidesættelse af væsentlige naturmæssige, landskabelige, kulturhistoriske, rekreative, miljømæssige eller landbrugsmæssige interesser eller andre formål, som planlovens landzoneregler sigter på at varetage.

Forsøgsbyggeri skal fremstå som en afgrænset helhed mod det åbne land.

Byggeri til erhvervsformål

Nye erhvervsvirksomheder skal som udgangspunkt placeres i planlagte erhvervsområder. Visse typer erhverv kan etableres i landbrugsbygninger, som ikke længere er nødvendige for driften af en landbrugsejendom. Det er mindre industri- og håndværksvirksomheder, kontor og lagerlokaler, liberale erhverv samt mindre butikker. Hvis en mindre virksomhed er etableret i en landbrugsbygning, kan den tillades udvidet med nye bygninger, med mindre væsentlige hensyn til landskab, natur, miljø, planlægning eller naboer taler afgørende imod.

Tekniske anlæg

Der kan være behov for at placere tekniske anlæg af forskellig art i det åbne land. For de anlæg, som ikke er behandlet i særlige afsnit gælder, at de skal placeres og udformes under størst mulig hensyntagen til det omkringliggende landskab, herunder hensyn til naturforhold, kulturmiljøer og rekreative oplevelser.

I landskabsplanen er angivet i hvilket omfang tekniske anlæg kan placeres i de enkelte landskaber. Der skal i videst muligt omfang ske en placering af tekniske anlæg i de landskaber, hvor de bedst kan indplaceres. De tekniske anlægs skala, materialevalg og farve skal vælges, så tilpasningen bliver bedst mulig. Hvor det vurderes, at et anlæg i større eller mindre grad vil virke forstyrrende, skal der stilles krav om terrænændring, beplantning eller tilsvarende, som bedst muligt kan indpasse det tekniske anlæg i landskabet.

Rekreative anlæg

I forbindelse med rekreative anlæg og formidling af et områdes kvaliteter, kan der i landzone etableres anlæg og bebyggelser, som har til formål at formidle disse. Anlæg og bebyggelse skal tilpasses landskabet og den lokale byggeskik.

Belysning

Det kræver landzonegodkendelse at opsætte belysning ud over almindelig orienterende belysning i forbindelse med bygninger. Der må ikke etableres stærk lysudsendende eller dominerende belysning, lysreklamer, permanente lysende vartegn eller lignende.


Baggrund for retningslinjer

Lovgrundlag

Planloven §§ 34-38

Landsplanredegørelsen 2010

I landsplanredegørelsen fra 2010 er der lagt vægt på to fokusområder:

  • Fastholdelse af en klar grænse mellem by og land

  • Etablering og fastholdelse af en klar grænse mellem by og land, herunder revidering af retningslinjer for landzoneadministration og afgrænsning af landsbyer.

Statslige interesser

Det er hovedformålet i landzonebestemmelserne, at forhindre spredt og uplanlagt bebyggelse i det åbne land, samt at bevare de værdifulde landskaber. Områder i landzone skal som udgangspunkt friholdes for anden bebyggelse end den, der er nødvendig for driften af landbrug, skovbrug og fiskeri.

Landzoneadministrationen skal sikre landskabets karaktertræk med åbne vidder og klare grænser mellem by og land. Der skal derfor ikke gives tilladelse til spredt bebyggelse af boliger og industri i det åbne land.

Landskabsplan

I den kommunale landskabsplan er angivet i hvilket omfang der kan ske større byggeri i de enkelte delområder.

Udviklingsstrategi 2012

Landsbyernes afgrænsninger skal udpeges, og der skal laves nye retningslinjer for byggeri i landsbyer og for byggeri i det åbne land.

> Planloven

> Landsplanredegørelsen

> Oversigt over statslige interesser i kommuneplanlægningen 2013

> Landskabsplan

> Udviklingsstrategi 2012


Holbæk Kommune | Kanalstræde 2 | 4300 Holbæk | telefon: 72 36 36 36 | e-mail: plan@holb.dk